Nordsjælland Rundt

Beretning fra Karles Cykelfærd 2011

Vel hjemkommet fra en veltilrettelagt cykelfærd sammen med 7 andre karle, er det en fornøjelse at skue tilbage på fælles glæder, oplevelser og strabadser.

Erik Dæk-Skifter og Leif Sildegører stod i år for ruteplanlægningen – herunder også hvad der var af seværdigheder og postamenter undervejs, samt hvor vi kunne overnatte, og ikke mindst hvor vi kunne indtage sine måltider. Terrænmæssigt har det været den hårdeste af de 4 ture, som jeg har deltaget i. Flere af stigningerne må kategoriseres som ”uden for kategori”.

Lørdag den 6. august drog vi alle (Peter Sætteskipper, Mogens Raadmand, Palle Lænkefører, Birger Pedal og Kristian den 2. foruden planlæggerne og undertegnede) mod Skoven nord for Jægerspris, hvor Leifs kusine og hendes mand (Vibeke og Per) velvilligt havde stillet deres sommerhus og grund til vores rådighed. En pragtfuld til dels naturgrund med direkte adgang til Isefjord. Nogle af vikingerne måtte straks have en dukkert i det iskolde vand.

Leif Sildegører arrangerede efter badet et veldækket frokostbord med bl.a. forskellige sild fra salten hav og andet mundgodt og ikke at forglemme et fint menukort.

Efter frokosten drog 6 af karlene på den første færd. Første mål var J. F. Willumsens Museum i Frederikssund, som nok var et besøg værd. Undervejs cyklede vi igennem parken til Jægerspris Slot hvor vi bl.a. så en statue af Frederik VII samt Grevinde Danners gravkammer.

På hjemturen beså vi postamentet på Strøvang syd for Jægerspris, og derefter gik turen gennem skoven til Kongeegen og videre til Kulhuse, hvor der er færgeforbindelse tværs over Roskilde Fjords udmunding i Isefjord. Vi skulle dog ikke over, men tilbage til Skoven, hvor Peter Sætteskipper med Leif Sildegørers hjælp (eller var det omvendt?) havde fremtryllet en middag, som var karle værdig.

Søndag efterlod vi vore osende kærrer på sommerhusgrunden. Første mål var Hammer Bakker, hvorfra vi tog med færgen til Orø. Her beså vi først postamentet på Stenbjerg. Nogle besøgte Orø Kirke, nogle kørte ud til Nordspidsen af øen og nogle kørte ned til havnen, hvor færgen går Holbæk. Her samledes vi til sidst og forlod ad denne vej øen efter nogle timers ophold.

I Holbæk skulle vi campere på FDM’s campingplads øst for byen. Her fandt vi dog prisen for overnatning så ublu, at vi foretrak at cykle videre til Agerup Camping ved Isefjords sydspids. Vi ankom sent, men nåede lige at bestille pizza og burgere ved deres salgsbod inden lukketid.

Mandagens mål var Sejerø, men undervejs skulle vi opsøge postamenter på Mørkemose Bjerg og Knøsen. Begge steder blev vi advaret mod morgendagens strabadser, idet vi på meget lang afstand kunne se helt til det 121 m høje Vejrhøj, som vi havde udset os til et postamentbesøg. Turens start blev dog udsat, idet Mogens Raadmand havde sluppet luften ud – af cyklens baghjul forstås – så der måtte skiftes slange.

Kristian den 2. var fra turens start blevet udpeget til gruppens kassebevarer, og undervejs på dagens tur bevilgede han is. Da havde vi allerede besteget Mørkemosebjerg for at se, om postamentet dér lignede alle de andre. Senere så vi også Knøsen.

Indtil nu havde vi været begunstiget af godt cykelvejr, dog ind imellem med en noget kraftig vind, som vi oftest syntes kom fra en forkert retning. Som om de kraftige bakker på Nordsjælland ikke var udfordring nok i sig selv. Det forekom som om der var flere km op ad bakke end ned af bakke, men det kan vist ikke passe.

Undervejs måtte Mogens forlade gruppen og opsøge en cykelsmed. Han tabte stadig luft, og da Peter tabte pusten, valgte de at følges ad. Det viste sig, at der sad en spids sten i Mogens’ bagdæk. Den havde også punkteret den skiftede slange.

Kort inden vi nåede Havnsø, hvorfra vi skulle sejle til Sejerø, begyndte det at regne, og i løbet af kort tid øsregnede det. Vi fandt et lille sted på havnen, hvor vi kunne sidde i ly og få noget kaffe, mens vi ventede på færgen.

På Sejerø var der en fin campingplads, men på grund af den voldsomme regn, som var faldet, var pladsen ikke særlig egnet til campering. Vi fik lov at slå teltene op i haven i stedet. Det var fint og tæt ved stedets faciliteter. Efter teltslagningen tog vi op til Sejerby og fik stegt flæsk og persillesove og store fadøl til på restaurant Spætten. Det var en rigtig herreret.

Tirsdag morgen startede meget fin. Vi kunne først få morgenbrød i Brugsen kl. 8, så vi besluttede at tage turen til Fyrtårnet på øens nordvestlige spids i det fine vejr. Leif valgte dog at blive hjemme og gøre klar til morgenmaden. Det viste sig, at han var den klogeste, for inden vi var nået de 8 km ud til fyret, styrtregnede det igen. Vi bandede vist nok en del (indvendig) over, at vi ikke var blevet hjemme og havde fået pakket de tørre telte ned, inden regnen kom. Vi fik ikke engang taget et ordentligt billede af fyret.

Efter morgenmaden pakkede vi det våde grej og tog færgen tilbage til ”fastlandet”, som nogen titulerede øen Sjælland.

Dagens næste mål var Vejrhøj, og strabadserne stod helt mål med de værste anelser. Til gengæld artede vejret sig på denne del af turen, og udsigten fra Vejrhøj var rigeligt anstrengelserne værd. Bortset fra et postament i Skagen, som blev udsat i 1920, er de første udsat i 1832, heriblandt det på Vejrhøj.

Nu var klokken blevet langt over normal frokosttid, og vi havde endnu ikke fundet et ordentligt sted. Det begyndte også at regne, så regntøjet måtte igen frem. Først da vi langt hen på eftermiddagen kom til Asnæs, fandt vi et sted, hvor vi kunne spise. Det så privat ud, så vi kviede os ved at bruge deres borde og bænke, men Kristian gik beslutsomt ind og spurgte, og så kunne vi endelig få frokost. Undervejs havde vi passeret de endeløse marker i Lammefjord med gulerødder og enkelte med rødbeder.

Det gik dog snart raskt videre. Vi skulle se endnu et postament på Luntebjerg ved Herrestrup, skønt de ligner hinanden. Vi havde en lang tur foran os gennem sommerhusbebyggelsen op langs Sejerø Bugt, og det blæste friskt fra vest. Vi cyklede dog en hel del i læ imellem bevoksningen mellem sommerhusene. Vort mål var Lumsås ved starten af Sjællands Odde, og vi havde endda drømt om en tur ud på odden, enten før eller efter spisetid. Da vi ved 19 tiden havde kæmpet os over den sidste stigning op til Lumsås og fundet den primitive camping vest for byen, fandt vi stedet lidet tiltalende, og da der hverken var kro eller restaurant åbent i miles omkreds, valgte vi at fortsætte de 12 km til Nykøbing S. Nu havde vi så medbør.

For anden gang oplevede vi, at prisen på FDM’s campingplads var så ublu, at vi valgte at fortsætte de sidste to km til Rørvig Strand Camping. Her slog vi lejr med 82 km i benene. Vi var så udasede, at vi valgte at ringe til byen og få bragt pizza ud til campingpladsen. Vi havde intet at drikke til, og da pizzeriaet ikke havde spiritusbevilling, måtte vi tage til takke med Coca Cola.

Onsdag blev vi begunstiget med godt vejr. Vi delte os i to hold, hvoraf det ene drog direkte til Rørvig, hvorfra vi senere på dagen skulle sejle til Hundested. Det andet hold drog først til Annebjerg for at se, hvordan postamentet dér ser ud. Derefter tog vi cykelstien langs med Isefjord. Undervejs kom vi tilfældigt forbi Odsherreds Kulturhistoriske Museum på Annebjerggård, hvor der var en meget fin og interessant udstilling med effekter fra Danmarks oldtid fundet i Odsherred. Den originale Solvogn var blandt de udstillede effekter.

På vor videre færd investerede Skifter i en bakke blommer, som vi fortærede på stedet. Mig bekendt var der ingen, som havde problemer med fordøjelsen – hverken før eller efter.

Vel fremme på havnen i Rørvig blev gruppen igen forenet. Vi købte røgede makreller og gode torske-fiske­frikadeller. Så fandt vi bord og bænke i parken og fik en lækker frokost med det hele.

Derefter gik turen til tværs over Isefjords munding i god blæst og med skumsprøjt ind over dækket.

I Hundested besøgte vi Knud Rasmussens Hus. Det blev også et spændende besøg, især fordi en af de frivillige billetsælgere, en ældre frue, ikke kunne lade være med at fortælle om Knud Rasmussen. Hun fortalte levende, og hendes viden var tilsyneladende uendelig.

Turen gik herfra videre op ad den stejle bakke fra Hundested, hen over Halsnæs til Frederiksværk Campingplads, hvor vi valgte at blive på trods af en ret høj betaling.

Middagen blev indtaget på en kinesisk restaurant i byen, og vi fik bl.a. sushi.

Torsdag blev holdet for en enkelt formiddag forøget, idet Per Allan Runemester stødte til på campingpladsen. Per Allan ferierede med sin huldre, Ellen, i deres sommerhus i Asserbo, og Ellen havde lovet at give frokost til hele holdet, hvis vi ville ”lege” med Per Allan om formiddagen.

I første omgang lod vi telte og udstyr stå på campingpladsen og drog i næsten samlet flok ud til postamentet på Maglehøj. Vejret var igen til regntøj. Når man forlader Frederiksværk på cykel, går det op for én, at byen ligger ved havets overflade, hvilket omgivelserne ikke gør.

Efter Maglehøj aflagde vi besøg i Krudtværket, som blev grundlagt i 1757 ved en kanal, som får vand fra Arresø. Værket fungerede indtil 1965 og er nu museum. Det var et spændende besøg.

Så pakkede vi grejet sammen og begav os mod Asserbo, hvor vi inden frokost beså Asserbo Slotsruin, som blev grundlagt af biskop Absalon og senere blev ændret til et slot.

Først derefter fik vi lov til at krybe i ly hos Ellen og Per Allen, hvor vi kunne afføre os regntøjet og fik varmen og en helt overdådig frokost.

På den videre færd besøgte vi Tibirke Kirke, som er bygget en gang i 1120’erne. I 1600-tallet var sognet meget hærget af sandflugt, og i 1725 var alle sognebørn flyttet fra sognet.

Næste mål var postamenterne på Stavnshøje og i Blistrup, før vi sent på eftermiddagen nåede frem til dagens mål. Skifters svigerinde og bror, Lise og Hans har et sommerhus ved Udsholt Strand vest for Gilleleje, og her havde vi fået lov at slå teltene op i haven. Derudover blev vi beværtet med den lækreste middag, og der manglede ikke noget.

Det var blevet så lunt i vejret, at nogen (Birger) foretrak at sove på terrassen uden teltdug, og Peter lagde sig på gulvet inde i stuen. Det gav også en del mere ro i haven natten igennem.

Fredag var vi begunstiget af godt vejr det meste af dagen, så vi havde den smukkeste tur fra Udsholt langs kysten med udsigt til bl.a. Kullen. På havnen i Gilleleje købte vi røget makrel til frokost. Så skete der det mærkelige, at de forreste cyklede lige forbi postamentet Fyrbakker uden at se det. Det blev de noget mobbet over resten af dagen.

Vores plan var at besøge Tegner Museum og Statuepark uden for Dronningmølle og indtage vores frokost der. Desværre var der ikke borde og bænke i parken, og sulten drev os, så vi drog straks videre uden at beskue kunsten. Først ved Esrum Kloster fandt vi stedet for frokostindtagelse. Undervejs havde vi beset postamentet på Hesbjerg.

Vi fortsatte gennem Gribskov, hvor vi ville forsøge at bese postamentet på Multebjerg, velvidende at det ligger på militært område. Men man kunne da spørge om lov.

Da vi nåede frem, var der ingen at spørge. Hvad skulle vi så gøre? En dør i hegnet var ulåst, men der stod ”Adgang forbudt”. Igen var det Kristian, der tog affære. Han ringede på et opgivet telefonnummer, og vi fik lov til at gå ind. Indenfor var endnu et hegn, så der måtte ringes igen. Her kunne døren ikke åbnes, men vi fik lov til at forcere hegnet, hvis vi kunne. Vi fandt et sted, hvor man kunne kravle under hegnet, så det meget vanskeligt tilgængelige postament blev besøgt af de fleste af flokken.

Turen gik videre mod Vibeke og Pers bolig i Hillerød. Det er dem, der også ejer sommerhuset, hvor vore osende kærrer er efterladt. Det sidste kvarter måtte vi igen iføre os vore regndragter, så vi var våde, da vi nåede frem. Det skal lige siges, at Peter var kørt direkte til Hillerød uden det sidste postament. Ved ankomsten havde han præsenteret sig som repræsentant for Ældresagen, hvilket havde forvirret Vibeke en hel del, indtil Peter fik nævnt, at han var en del af Leifs lille flok.

Vi blev meget hjerteligt modtaget og fik anvist sovepladser indendøre, en del fik endog sengepladser, andre måtte nøjes med madrasser på gulvet. Men det var luksus i forhold til, hvad vi var vant til. Peter var allerede i gang med at hjælpe til med aftensmaden, og vi blev budt på gin før maden. Det bør lige nævnes, at Birger og Leif fik repareret afløbet fra køkkenvasken inden middagen.

Vibeke og Per var dagen i forvejen kommet hjem fra deres feriebolig i Sydnorge medbringende en masse fisk, bl.a. nogle lækre små makreller. Aftensmaden bestod af en dejlig fiskesuppe efterfulgt af meget velsmagende stegte makreller, og så blev der afsluttet med is og frugt. Der blev serveret meget fine hvidvine fra Alsace og Bourgogne.

Lørdag startede med et veldækket morgenbord. Inden vi pakkede, cyklede Per med de fleste af os gennem Hillerød, igennem Frederiksborg Slot til et postament på Skansebakke. Tilbage igen pakkede vi grejet på cyklerne for sidste gang, og så satte vi kursen mod Skoven. Undervejs skulle vi dog besøge postamentet på Strøbjerg.

Efter ankomst til Skoven, tog Skifter bilen og sørgede for indkøb til frokost. Og så ringede Per og spurgte, om nogen havde glemt deres regntøj i Hillerød. Det havde Kristian og undertegnede, så Vibeke og Per tog lige turen i bil. Samtidig tog de et rensebånd med, og så gik det meste af holdet i gang med at rense afløbet fra køkkenvasken til sivebrønden.

Efter veludført dåd, drak vi kaffe, pakkede bilerne og tog afsked med hinanden efter en mindeværdig cykelfærd.