Skåne rundt

Karles Cykelfærd 2014

 

Turen gik i år til Skåne og var tilrettelagt af Gammelkarl Mogens Raadmand.

 

Deltagerne var: Peter Sætteskipper, Erik Dækskifter, Leif Sildegører, Mogens Raadmand, Palle Lænkefører, Svend Erik Regnebræt og Birger Pedal.

Lørdag den 2. august om morgnen startede Karlene fra Sønderborg. De skulle mødes med Åbenrå Karlene hos Erik Dækskifter. Da vi ankom, var Volvoen pakket, cyklen pumpet og sat på taget, men baghjulet var allerede flad igen - det var turens eneste punktering. Vi fik bagagen læsset over i Eriks og Mogens biler. Næste stop var hos Palle i Kolding, men inden vi nåede motorvejen, ringede telefonen - det var Eriks huldre, der havde set noget flyve ned fra bilens tag - det var rutekortene, som vi havde fået udleveret under pakning. Her blev vi allerede slået tilbage til start, men efter kortet var placeret sikkert i bilen, drønede vi til Kolding, hvor Palle og Leif stod klar. Vi havde nu tre cykler på Mogens bil og fire på Eriks og dem der ikke skulle køre, nåede en øl inden vi fortsatte til næste stop på Amager - med en tankning ved Odense.

 

På Amager blev vi modtaget af Ole og hans huldre Bente, som er søster til Gammelkarl Jon Rimsmed. Vi havde mad med til frokost, som Ole og Bente også nød godt af. Svend Erik Regnebræt blev valgt til Kassebevarer på turen med 6 stemmer for og en i mod.

Eriks cykel blev lappet, men det lykkedes ikke så godt, der sivede stadig luft ud under lappen. I stedet blev slangen skiftet. Da vi havde besluttet, at tage en ledsager bil med, blev bagagen pakket i Mogens bil. Peter og Mogens kørte over broen, medens vi øvrige fem cyklede til Tårnby Station og tog toget til Höör. Ved ankomst cyklede vi de  6 km. til campingpladsen ved Ringsjön. Her havde Peter og Mogens tjekket ind..

Bomuldshytterne blev rejst for første gang på turen og senere vasket, da der kom en ordentlig tordenskylle sidst på natten. På campingpladsen var der en restaurant, hvor vi spiste pizza og  enkelte pulled pork - det var første og eneste gang nogen havde lyst til pulled pork.

 2. Etape 40 km. (Ringsjön – Nävlingeåsen)

Morgenbrødet bestod af flütes - det var hvad de havde på pladsen. Heldigvis havde vi selv noget rugbrød med. Vi kom afsted kl. 10 - passerede et kryds, hvor der var sket en alvorlig ulykke! Redningsmandskabet var i gang med at frigøre de tilskadekomne…. Ved Rörum kirke mødte vi ledsager bilen og fik slukket tørsten. Vi fortsatte til Bosarpasjön, hvor vi tog en dukkert, inden vi spiste en overdådig frokost. Erik var tæt på at ødelægge appetitten, da han pludselig hev en død fisk op af vandet, men den røg meget hurtig ud igen og de efterfølgende minutter stank det være end af surstrømming.

Efter frokost og middagshvil gik det mod Djurrod, hvor der igen var udskænkning fra ledsager bilen. 

Det havde hele tiden været hemmeligt, hvor dagens tur skulle ende - der var bare tegnet en stor cirkel på kortet. Men efter få kilometer kom overraskelsen. Der stod en postskærm ved et hus på Nävlingeåsen og hvem tror i der stod der ved huset… det gjorde Gammelkarl Bent fra Kongernes Stad sammen med sin huldre Birte.

Overraskelsen var stor blandt alle Cykelkarlene… der blev hilst og serveret en kold øl. Medens Birte forberedte en middag, slog vi bomuldshytterne op i haven - selv om der blev tilbudt nogle sovepladser inden døre. Vi fik serveret en overdådig middag, bestående af mørbrad, kartoffelsalat samt grøntsager og masser af vin. Palavren gik og vi hyggede os. Der var selvfølgelig forberedt et lille bål, som vi hyggede omkring, inden vi gik til ro.

 

3. Etape 56 km. (Nävlingeåsen – Ivö)

Da vi havde pakket sammen, blev der serveret morgenmad. Velforsynede tog vi afsked med Birte og Bent…! Efter få kilometer blev der købt forsyninger og hævet penge i Vinslöv. Lidt uden for byen passerede vi et jernalder gravsted med masser af bautasten. Så begyndte det at regne, men  heldigvis ikke så kraftig. Vi kørte gennem Snaphanernes og Gøngernes område. Betegnelsen snap-hane for en gønge, mener nogle er afledt af, at gøngerne kunne være hurtig på aftrækkeren eller at  ordet bare er et hollandsk navn på en bestemt type bøssehane. Krudtet lavede gøngerne selv af salpeter, trækul og svovl, alt frembragt fra deres egne skove.

Ved Torsebro mødte vi igen ledsager bilen og der var tid til at indtage en god frokost…regnen var nu ophørt…

Næste stop var Fjälkinge, hvor Erik gav is, inden vi fortsatte til et gammel kloster som hedder Bäckaskog – dets oprindelse skyldes at Præmonstratensermunke - efter at deres tidligere kloster i Vä var brændt i år 1213. Munkene søgte et sted i fred og ro og det fandt de her i skovene. Samtidig var det en beliggenhed, hvor de kunne udnytte vandets kraft til en vandmølle. I 1536 overgik klosteret til at blive et kongeligt len - men først i 1547 var de sidste munke væk.

Vi fortsatte til Ivö færgen, hvor der er gratis overfart. Lige på den anden side lå campingpladsen. Vi fik anvist en dejlig lille plads helt nede ved søen, hvor vi kunne bade. Da vores lejr var klar, cyklede de fleste af os en tur rundt på øen som er 7 km. lang og 3 km. bred. Søen er Skånes største sø. Vi besøgte et postament på øens højeste punkt, som er mere diskret end dem vi normalt ser i Danmark. Måtte gå et stykke for at komme derop. Vi var også på den nordligste spids, hvor der engang blev  brudt kalk og kaolin.

Om aftenen fik vi en gang pyt i panna (biksemad) på campingpladsen. Nogle var trætte og gik tidlig i seng og en snorken bredte sig så kraftig, at en dame - der kom forbi med sin hund - næsten ikke kunne få den med…! Den stod og spidsede ører og tænkte nok: Hvor er den bjørn… De sidste gik til ro kl. 22.

4. Etape 59 km. (Ivö – Åhus)

Efter at have pakket sammen og indtaget rugbrød, boller og blødkogte æg, tog vi færgen fra Ivö kl. 0940. Det var nu blevet mere kuperet med lange bakker op og heldigvis også nedad en gang imellem. Efter få km. måtte Palle stå af og tage ledsager bilen. Han havde det rigtig dårligt. Vi nåede hurtigt til Vånga kirke, hvor vi var inde og se et stort kalkmaleri - malet af Pär Siegård i 1941 - Forklarelsen på bjerget - hvor bjerget er blevet til Ivö Klack omgivet af Ivösjön og biblens vingård er blevet til et skånsk frugtdistrikt.

Vi kørte videre ad humleruten og det begyndte atter at regne, men denne gang kun en kort byge. Ved Humletokken var der udskænkning fra ledsagervognen. Her havde man en gang tørret humle og der var også masser af humleplanter. De solgte planterne for 125 kr. pr. stk.

Lidt længere fremme drejede vi ind ad en mindre sti og kom frem til Gudahagen - hage betyder vænge, tofte eller indhegnet marklod som ofte er stenfyldte med træer eller buske. Under alle omstændigheder er stedet absolut guderne værdigt - beliggende på en lille bakke midt i det frugtbare, gudeskønne landskab. De guder vi taler om er selvfølgelig de gamle nordiske guder Odin, Tor, Tyr, Frej m.fl.. Området dateres til jernalderen/vikingetid. 

En af karlene ofrede sin cykelhjelm til guderne, men en anden gammelkarl tog den alligevel med. Vi kørte stadig på grusveje, indtil vi nåede til Näsum, hvor en af karlene udtrykte begejstring for den sikkerhed, vi viste ad de små stier og dårlige veje… Så gik det op for ejeren af hjelmen (som han havde lånt), at den manglede. Da vi havde haft lidt sjov ud af den ofrede hjelm, gik turen af den gamle jernbane øst for Ivösjön - en rigtig dejlig rute. Lidt længere fremme spiste vi frokost ved søen.

Da vi fortsatte, kom vi til en gammel jernbane tunnel, hvor nogle Karle stod og læste på en oplysningstavle og så spørger Leif, hvornår var tunnelen lavet… han mente omkring 1900 - men de andre Karle sagde, at det stod der ikke noget om… Han havde selvfølgelig set, at det stod på klippen over indgangen til tunnellen … så det blev der grinet lidt af. 

I Bromölla stoppede vi og fotograferede øglerne på torvet. Det er her i byen de laver Ifö sanitet. I Nymölla fik vi en kop kaffe, inden vi fortsatte i regnvejr mod Åhus. Regnet stoppede dog inden vi nåede frem. Efter at have passeret et stort militært skydeområde, nåede vi frem til Åhus, hvor det tog 45 min. for at tjekke ind på en stor campingplads. Bomuldshytterne blev rejst mellem nogle fyr træer.

Om aftnen cyklede vi en tur ind til byen, for at se om vi kunne finde et passende spisested, men det endte alligevel med at vi spiste tæt på campingpladsen, efter at have tilbagelagt 8 km.

 

5. Etape 59 km. (Åhus – Simrishamn)

Palle havde det stadig ikke godt og kørte derfor med i ledsager bilen. Vi forlod stedet kl. 0930, kørte gennem Åhus og fortsatte af en rigtig fin cykelrute. Gjorde holdt på broen der hvor Helge å løber ud i Østersøen og fik taget nogle billeder. Vejret var rigtig fint. Lidt efter broen besøgte vi igen et discount postament i klitterne… det var området, hvor de løb en af etaperne ved årets O-ringen. Ved Degeberge strand mødte vi igen forsyningsvognen… Her tog vi en dukkert i Østersøen - rigtig dejligt. 

Palle havde nu besluttet, at tage toget hjem. Han havde det meget dårligt… heldigvis havde vi bilen, så kunne vi beholde hans cykel og bagage. Nogen bliver taget ud af cykelløb på grund af doping, men det var der ikke tale om her. Medens Palle blev kørt til toget i Kristianstad, fortsatte resten op og ned af de stejleste bakker på turen. Vi havde ikke forestillet os så stejle bakker her i syd Skåne. Fremme i Kivik købte vi røget fisk til frokost og forinden havde vi sikret os øl fra forsyningsvognen - inden den kørte af sted med Palle.

Efter pausen var vi lige et smut ude ved Kungagraven, som er en kæmpestor stenrøse fra bronzealderen. Den er 75 meter bred og Sveriges største. Vi kørte stadig i et meget bakket terræn til nord kanten af Simrishamn, hvor vi mødte chaufføren, som havde fået Palle sendt godt afsted.

Vi glædede os nu til at give ham en røget makrel…! Vi havde ribbet den, så der kun var hale, hoved og benet tilbage. Han har heldigvis humor…. så efterfølgende fik han et stykke fisk, der kunne spises.

Efter at lejren var banket op, var vi nogle stykker, der tog en dukkert i Østersøen.

Vi lå på en teltplads med mange andre. Vores snorker måtte forklare vores franske naboer, at de kunne risikere, at blive generet i løbet af natten.

Der blev hentet grill kylling og kartoffelsalat, som vi indtog på pladsen - suppleret med en karton vin… så vi sov rigtig godt på den bløde eng.

6. Etape 44 km. (Simrishamn – Ystad) turen blev ændret og senere på dagen forlænget. (81 km.)

Igen var vi nogle, der tog en morgen dukkert inden vi spiste og pakkede. Kl. 0940 var der afgang. Vi kørte gennem Simrishamn og fulgte det første stykke en fin rute langs kysten - bakkerne var nu moderate. Vi drejede ind i landet mod Borrby. Et par km før vi nåede byen, var der et cykel skilt, der pegede mod højre til Borrby. Der blev (pludseligbem. af redaktøren) bremset, hvilket medførte, at den tredje i rækken styrtede og fik nogle små skrammer på benet. Fy – man må ikke bremse for hurtig op foran. Vi nåede til Borrby, hvor vi var inde og se kirken. Få km senere, var der en væskepost ved Löderup kirke.

Turen gik nu videre til Kåseberga helt nede ved sydkysten. Det er et lille fiskerleje med fiskeforretninger, kiosker og masser af turister, så mange, at bilerne ikke få lov til at køre derned uden en speciel tilladelse - derfor var der en stor parkeringsplads før byen.

Vi cyklede derned og herfra gik der en trappe op i bakkerne og en sti videre til Ales Stenar. Det er nordens største, intakte skibssætning og et af Sveriges mest berømte oltidsminder. Den henføres til bronzealderen for over 3000 år siden. Den er 67 meter lang og siderne i ”skibet” med 58 op til 3,3 meter høje sten. Stævnen og agterendens sten er højest, og derfra falder deres højde, som var det rælingen på et rigtigt skib. Det må være en vældig høvding, som blev begravet i dette skib eller også er det hele en kultplads - et helligt sted uden begravelser.

Vi købte fisk nede i den lille by og cyklede tilbage til P-pladsen, hvor en af Karlene havde fundet et bord. Her indtog vi vores frokost, medens vi betragtede alle dem, der valfartede til Ales Stenar.

Lige før Ystad havde vi igen kontakt med forsyningsvognen, som holdt ved den campingplads, der var dagens mål. Vi besluttede at skære noget af morgendagens lange etape, da det gik fint derudad i medvind. Først skulle vi lige have klaret væskebalancen, som denne gang bestod af cola. Da vi skulle videre var der igen en Gammelkarl, der kom af sted uden cykelhjelm - men så er det jo godt, at andre er opmærksomme på glemte ting.

Vi susede videre gennem Ystad og langs kysten mod Trelleborg. Lidt før etapen sluttede gjorde vi lige et stop og klappede en sæl, som lå ude på en sten.

Efter 81 km. nåede vi frem til en campingplads ved Skateholm ca. 20 km. vest for Ystad. Her var der også fine strande, som vi benyttede os af efter lejrpladsen var etableret. Første og eneste gang på turen tog vi forsyningsvognen, for at komme til et spisested, da ikke alle havde lyst til at cykle derud og tilbage igen. Vi fik noget af det bedste mad på turen. Da vi kom tilbage til pladsen kunne vi høre et lille barn i et telt lige op af vores, så vi gik derfor til et bord ved stranden og fortsatte palavren indtil det blev mørkt.

7. etape 60 km. til Falsterbo.

Det regnede lidt om natten, men fint vejr da vi stod op gik til stranden og tog vores morgen bad.

Dem med det lille barn tog tidlig af sted, så vi kunne indtage vores morgenæde uden at forstyrre nogen. Kl. 0945 gik det mod Falsterbo - stadig i medvind.

Første stop var ved Smygehuk, som er Sveriges sydligste punkt  med 1572 km. til det nordligste punkt - lidt længere end til Moskva.

Næste stop var Trelleborg. Ved den gamle borg holdt vi øl pause. En meget sort sky truede med at spolere dette, men det lykkedes ikke. Der var nu ikke langt til dagens mål, som vi nåede 6 km. efter vi havde passeret Falstebo kanalen. Da alt var i sin orden, bomuldshytterne var banket op og der var sluttet strøm til forsyningsvognen - således køleskabet kunne levere kolde drikke - cyklede vi en tur rundt i området og så på en gammel borg, samt det gamle fyr og til sidst helt ud til Skanör havn, hvor man var ved at gøre klar til musik. Der er mange turister i dette område. Efter 15 km., var vi tilbage på campingpladsen. Her blev det besluttet, at der skulle hentes pizza. Et par Karle drog af sted i forsyningsvognen på jagt efter pizza, men de havde ikke lige tænkt på, at der var tilsluttet strøm - så der blev råbt højt, da de trillede ud fra pladsen. Jeg troede de var ved at køre over en ramme øl, men så alvorlig var det dog ikke - det var bare strømmen, de havde glemt at koble fra. Heldigvis var ledningen så lang, at den kunne klare de  25 m. der blev kørt. Vi havde lige set for os, at el standeren var blevet revet op og hele campingpladsen og det sydøstlige Skåne var blevet mørkelagt.

Pizza fik vi og endnu en karton vin blev fortæret. Godt mætte kunne vi kravle ind i vores bomuldshytter til den sidste nats søvn på turen.

8. Etape 28 km. (Falsterbo – Malmø).

For sidste gang blev der pakket sammen og vi skulle alle lige have et rigtig brusebad, så vi lugtede godt, når vi kom hjem. Der var medvind det meste af vejen, GPS- karlene tog teten og fandt den rigtige cykelvej til Malmø. Her mødte vi for sidste gang forsyningsvognen på svensk grund.

4 karle tog toget fra Hyllie Station til Tårnby. Det var et fyldt tog, der kom ind på stationen og det var med nød og næppe, vi kunne være der. Ved Lufthavnen måtte cyklerne ud, for at øvrige passagerer kunne komme ud med deres store kufferter… det gav så lidt mere plads.

På Tårnby Station tog vi rulletrappen op, og cyklede de sidste 5 km. til vores startsted på Amager.

Ole og Bente var ikke hjemme, men vi tillod os at indtage en frokost på deres terrasse.

Da vi kørte fra Amager, begyndte det at regne. I Kolding afleverede vi Palles bagage og Leif fortsatte mod Varde. Palle var lige kommet hjem fra sygehuset - blev indlagt dagen efter han kom hjem fra Sverige. I Åbenrå tog de sidste fire Karle afsked.

 

En rigtig fin og veltilrettelagt tur, med mange gode cykelveje/stier. Kolde øl på hele turen.

Min cykelcomputer viste 454 km, da turen sluttede.

 

Birger Pedal

(valgt til referent med 6 stemmer for og 1 i mod).